2010 – Vad som egentligen hände

Här kommer en kort sammanfattning vad som hände oss under 2009.

Byte av bank
Har haft Nordea ända sedan jag starta min enskilda firma 2005. Tröttnade dock på opersonligt bemötande och att varje gång jag behövde hjälp med något bli tvungen att träffa en ny handläggare och dra min historia varje gång. Så under våren 2010 bytte jag till Handelsbanken vilket jag ser som en av årets största händelser.

Bytet av bank har inte haft särskilt stor praktisk inverkan hittills. Vi har haft en stabil ekonomi och kunnat klara vår expansion utan lån. Men det känns ändå som en otrolig förändring i hur Handelsbankens attityd är. Här får jag känslan av att ingenting är omöjligt och att allt går att lösa.

Renovering av butiker och utökad verksamhet
Från att under tidigare år ha haft väldigt enkelt inredda butiker/kontor runtom i landet insåg vi under slutet av 2009 att något måste göras.

Gammal butik
Typisk butik sommaren 2009

Ny butik
Typisk BGA butik idag

Dessutom har vår verksamhet i samband med detta breddas och handlar idag inte bara om konvertering av gamla filmer/bilder utan vi säljer idag allt som en normal fotobutik gör. Dock står vårt nya ben för en försvinnande liten del av omsättningen (ungefär 1%), men det är en starkt uppåtgående trend så 2011 kan bli riktigt intressant.

TV-Reklam
Årets största flopp. Kostade oss nästan 200 000kr och gav i princip ingenting. Är dock ingenting vi ångrar. Kommer dock dröja länge innan vi testar TV reklam igen. Det stora felet som vi gjorde var att inte kunna lägga tillräckligt med pengar. Hade vi kunnat köra under en längre tidsperiod så hade det kanske fungerat.

Men kommer dröja lääänge innan jag tänker testa om jag har rätt 🙂

Nya butiker
Under året har vi öppnat 2 helt nya butiker (Norrköping och Stockholm – Södermalm) och bytt läge på en butik (Malmö)

Malmö (Öppnade 8 mars): Från att tidigare ha suttit i en kontorslokal ute i Arlöv med endast öppet på onsdagar är lyftet stort. Nu har vi heltidsöppet och sitter i centrala butikslokaler inne i Malmö)

Norrköping (Öppnade 19 augusti): Är ett experiment där vi testar en butik med begränsade öppettider och sämre butiksläge. Har gått ungefär som väntat. Butiken går med vinst. Dock är omsättningen/vinsten ingenting att imponeras av. I fortsättningen kommer vi hålla oss till butiker som har normala öppettider och bra lägen. Vi tror mer på fullservice butiker och letar efter nytt butiksläge i Norrköping. Kommer dock behålla nuvarande butik tills något intressant dyker upp i Norrköping. Vi tror stenhårt på regionen

Södermalm (öppnade 20 september): Har blivit en enorm succé och är redan en av våra viktigaste butiker.

Hitta bra personal
Vi har gått på en hel del minor gällande rekrytering av personal under 2010. Det som vi framförallt har lärt oss är att om någonting inte känns bra efter första dagarna så brukar det bara gå utför. Detta är något som vi måste bli bättre på. Att ha ett mer seriöst förhållningssätt vid rekryteringar. Det har försvunnit stora summor pengar på att vi har blivit tvungen att göra om hela rekryteringsprocessen ett flertal gånger för vissa tjänster.
Som synes har 2010 varit ett händelserikt år. Återkommer snart med en ny bloggpost gällande målen för 2011.

Leave a Reply